Om man har en säljavdelning som är mer eller mindre en ordermottagning så kan du öka omsättningen med att jobba mer proaktivt mot kund. Gå från ordermottagare till säljare. Jag ger dig några bra enkla tipps för hur du ska kunna lyckas bättre med företaget. Jag utgår från insamlad statistik och visar hur man ser på sälj ur ett ekonomiskt- och ledningsperspektiv.

Mitt exempel som jag ger i videon är generellt och byggt på statistik. Säljstatistik säger att man har 2-3% att det blir affär på kalla samtal, därför har jag lagt nivån på 2,5%. Varma samtal är ungefär 10% sådär ligger jag på just den siffran. Eftersom jag måste göra en video som ska vara lite generell så har jag tagit en vara eller tjänst för 20 000, annars är det inte riktigt värt att börja ringa och försöka sälja tjänsten eller varan om den är mycket billigare. Det finns ju företag som säljer mycket dyrare varor och tjänster också så det ska man ha i åtanke. Man kan sälja tjänster så som rekrytering vilket blir bra mycket högre än de 20′. Man kan ha en vara som tex motorer, maskiner eller något sådant, vilka kan kosta från 30 000 till flera hundra tusen.

Här är mitt räkneexempel.

Företaget säljer en vara eller tjänst för 20 000 styck

Den årliga försäljningen är 20 miljoner

Man säljer 1 000 varor eller tjänster per år genom annonsering och ordermottagning

De kalla samtalen ger 2,5% ökning av försäljningen vilket är 500 000

De varma samtalen ger 10% ökning av försäljningen vilket är 2 miljoner